Kalmár

Játékidő: 120 perc — Életkor: 6 évtől — Játékosok száma: 2-5 — Tervezés, grafika: Szabó Attilla — Könyv tervezés, grafika: György Gabriella — Megvalósításban segítettek: Grela Aleksandra, Simon Csenge, Tuza Barbara — Ár: 5000 Ft

A Bellodoro, a repülő ember – a hozzátartozó társasjátékkal – egyszerre mesekönyv, feladatlap és kiállítási katalógus. A történet Leonardo korában játszódik Firenzében, a mester műhelyében. A könyv alapja a reneszánsz művészet és a kereskedelem speciális kapcsolata: a mesét kiegészítő dekoratív társasjáték, a Kalmár is e jellegzetességhez fűződik: kalandos kereskedés a Leonardo korabeli Európában és Közel-Keleten. Meséskönyvnél azonban több a kiadvány: képességfejlesztő füzet; használója sem egyszerű olvasó, mert szüntelen játékra, nyomozásra, hajtogatásra és megértésre hívja őt az elbeszélő és a szereplők.

 

1. Bevezető a játékhoz: A játék kezdetekor választanotok kell magatok közül egy mecénást, aki a játékot vezeti. Ő osztja majd a kártyákat és az egységes fizetőeszközt, a petákokat is. Minden játékos kap a kezdéshez 2000 petákot. Ebből lehet nyersanyagot és árucikket vásárolni.

2. A játék célja: A játékot az nyeri, aki mind a tizenkét kártyából legalább egyet-egyet birtokolva a leghamarabb visszatér a római piacra, és ráadásul legalább 400 petákja van.

3. Kezdődhet a játék! A játék a piros színnel jelölt Róma mezőről indul. Innen dobókocka használatával kell a szárazföldi és tengeri kereskedelmi útvonalakat bejárva különböző nyersanyagokat és árucikkeket gyűjtened, amelyek birtokában a római piacra visszatérve befejezheted a játékot. A piacról elindulva te választhatod meg, hogy merre haladsz és milyen sorrendben járod be az útvonalakat. A beszerezhető árucikkeket kis kártyalapok jelzik, melyeken szerepel az áru piaci értéke is. A tulajdonodba került cikkekkel a piacokon kereskedhetsz is, így a szerencse mellett saját ügyességedtől is függ a játék kimenetele. A szabad kereskedés akkor jöhet létre, amikor egyszerre több játékos is ugyanazon piac mezőjére lép. Ilyen a római piac, a budai vásár – ahol a selyemúton a távoli Kínából érkező értékes selymet is beszerezheted -, valamint a messzi délen, a marokkói Fezben a szeráj, ahol a mesés keletről érkező gazdag karavánok áruit vásárolhatod meg.

A három piacon beszerezhető nyersanyagok és árucikkek:

Római piac: carrarai márvány, faenzai porcelán, velencei tükör
Budai vásár: budai kódex, kínai selyem
Fezi szeráj: perzsa szőnyeg, keleti fűszerek, damaszkuszi acél

Útjaid során különböző veszélyekkel kell szembenézned. A szárazföldi kereskedelmi útvonalakon haladó vándorokat gyakran fosztják ki útonállók, a tengereken pedig zsákmányra éhes kalózok várják az alkalmat, hogy megkaparinthassák javaidat. A veszélyes szárazföldi mezőket narancsszínnel jelöltük. Itt nagyon óvatosan kell haladnod, ezért csak egyes vagy kettes dobással mehetsz tovább. Ha hármast vagy annál nagyobbat dobsz, rablók támadnak meg. Amennyiben van a birtokodban damaszkuszi vagy toledói acél, a jó pengékkel megvédheted magad és újra dobhatsz. Ha nincs acélod, fizetned kell minden támadáskor 300 petákot.

Ha hajóra akarsz szállni, el kell menned valamelyik kikötőbe. A kikötőn áthaladni nem szabad, csak pontos dobással léphetsz be! A hajóra rakodásért minden esetben 200 petákot kell fizetni. A tengeri útvonalak veszélyes mezői sötétkékek. Itt csak jó széllel és gyors hajókkal menekülhetsz meg a kalózok támadásaitól, vagyis csak ötös és hatos dobással haladhatsz tovább. Ha négyest vagy annál kisebbet dobsz, megtámadnak a kalózok. Damaszkuszi vagy toledói acél birtokában megvédheted magad és újra dobhatsz. Ha nincs acélod, az összes, addig gyűjtött árud a kalózok martalékává válik.

Minden javad (minden árucikked és az összes pénzed) elvesztésével újra kell kezdened a játékot, vagyis a következő körben a római piacról indulsz újra, a kezdéshez kapott 2000 petákkal. A játék során találkozhatsz kiemelt, számozott mezőkkel.

A számozott mezőkhöz tartozó esemény leírása alább olvasható:

1. Vásárolj Firenzében márványt, amelyet Brügge-be kell szállítanod! Ott már vár rád a szobrász megbízója, aki kifizeti minden költségedet, és még 300 petákot is ad fáradozásaidért.
2. A keleti fűszer nagy ritkaság e vidéken. Ezen a mezőn dupla árat kaphatsz e kártyádért.
3. Kereskedelmi vámot kell fizetned, amely 400 peták vagy ugyanannyi értékű áru.
4. Mátyás királynak nagyon megtetszett egy míves miniatúra, melyet megvásárol tőled 400 petákért.
5. Egy bajba jutott garabonciás segítségedért cserébe flamand csipkével jutalmaz.
6. Francia földön kelendő áru az olívaolaj. Ezen a mezőn 100 petákkal többet ér a kártyád.
7. Málhás öszvérekre van szükséged, hogy átjuss a Pireneusokon. Fizess értük 200 petákot!
8. Egy flamand nemes megbíz, hogy egy fontos pecséthengert juttass Sevillába. Mikor odaérsz, megkapod jutalmadat, 400 petákot.
9. A Salamancai Egyetem magas árat fizet a híres budai kódexekért. Ezen a mezőn egy kódexkártya 700 petákot is megér.
10. Vízzel kínálsz egy szomjazó dervist, aki cserébe egy értékes velencei tükörrel ajándékoz meg.
11. Hajód zátonynak ütközött és megsérült. Menj a legközelebbi kikötőbe és javíttasd meg! A javítás 400 petákba kerül.
12. Palackpostát fogtatok ki a vízből, melyben egy titkos térkép rajza található. Hajózz Szicília partjaihoz, ahol a jelzett mezőn kincsekre bukkansz!
13. Elrejtett kincseket találsz egy kis szigeten, értékük 500 peták.
14. Felgyullad a hajód rakománya, és mire a tüzet sikerül eloltanotok, áruid odavesznek. Kártyáidat vissza kell adnod a mecénásnak!
15. Fellázad a hajód legénysége, ezért vissza kell fordulnod az utolsó érintett kikötőbe, s ha odaértél, egyszer kimaradsz a dobásból.

A gyermek játszva ismerkedhet meg a reneszánsz festészet több fontos jellemzőjével: a perspektivikus ábrázolással, az előtér-középtér, háttér viszonyaival, a camera obscurával. A könyv bevezet a reneszánsz látvány-ábrázolásba, majd játékos formában elmélyíti ezt a tudást. A kalandos könyvnek köszönhetően a kisdiáknak ismerőse lesz a hermelines hölgy, a Mona Lisa, és Leonardo életének egy-egy szereplője; hisz bár a könyv főhőse, a zseni találmányaiért rajongó Bellodoro, kitalált figura, a könyv legtöbb alakja Leonardo munkásságához kötődik, például Salai, aki valóban a segédje volt.

A könyv vizuális megjelenése különleges: a rajzfilmekből ismert módszert alkalmazza. Színes akvarellel festett háttérben fekete-fehér figurák élnek – azért színtelenek, hogy őket kedvük szerint kifesthessék a gyerekek filctollal. Minden oldalpár külön alkotás, akvarell-filctoll-fénykép montázs; egyúttal a cselekményt megjelenítő képregény egy-egy kockája. A könyvet gyermekek által kedvelt kiemelkedő részek, hajtogatható elemek, kicserélhető kalapok teszik változatossá; akárcsak a felhajtható fülek – amiken az elhangzó szavak vannak, ám alattuk már az, amit valójában gondol a szereplő. Leonardo da Vinci meséket, illetve aforizmákat is írt. Ezek egyike bontakozik ki a gyerekkatalógus képein – Leonardóhoz híven tükörírással – elrejtett sorokból.

Az igényes grafikai kivitelezés és Tóth Krisztina József Attila-díjas költő, író, műfordító szövege gondoskodik arról, hogy valóban élmény legyen a kiadványt lapozgatni akár felnőttek számára is. A könyv a MODEM maroknyi alkotógárdájának munkája. A kivitelezésbe tehetséges középiskolás diákok is kivették a részüket, akiknek neve így festőkkel, művészekkel, szakemberekkel együtt szerepelhet a könyv impresszumában.

X

Pin It on Pinterest

X